All Categories
Featured
Table of Contents
Boeken uit deadministratie van "Barbarossa" Groningen Administratie is het woord dat we gebruiken om een systeem te beschrijven waarin we gegevens vastleggen. Vroeger deden we dit door met een pen in een boek te schrijven. juridisch advies goes. Nu tikken we de gegevens in een computer die de gegevens opslaat. De boekhouding is de administratie van de geld- en goederenstromen
Daarom noemen we de administratie ook wel het grootboek. Boekhouden is bedacht om de resultaten van een onderneming snel en gemakkelijk te berekenen, los van de activiteiten van het bedrijf. gratis juridisch advies chat. Of het nu een weverij is, een pottenbakker of een bank, in alle gevallen kan de boekhouding antwoord gegeven op de vraag hoeveel het bedrijf heeft verdiend
Deze vereenvoudiging noemen we een abstractie. Een abstractie is een vereenvoudiging van de werkelijkheid waarbij we alle informatie die niet belangrijk is, weglaten. Iedereen die rekent, doet dat ook. De som 1+1=2 is een abstractie omdat we niet weten over welk voorwerp de optelling gaat. Stoelen, auto's, broden. Het is niet van belang.
Hetzelfde geldt voor de boekhouding - juridisch advies riemst. Zolang we de correcte abstractie toepassen is het resultaat van het bedrijf altijd te bepalen. Wat maakt een boekhouding moeilijk? Het antwoord is simpel: door de combinatie van geheimtaal, de schrijfvorm en de stapeling van abstracties. Een boekhouding is simpel en voor iedereen te begrijpen
Daarom bedenken boekhouders mooie termen voor gemakkelijke begrippen. Ze spreken niet over het einde van het jaar, maar over ultimo jaar, ze noemen «bezit» «activa» en «schulden» «passiva». Zo is een lijst te maken met woorden die aan de ene kant simpel zijn als de betekenis bekend is en andere kant de betekenis verdoezelen waardoor het onbegrijpbaar wordt.
Dan veranderen «bezittingen» in het Engels in «assets». Een boekhouder die verbloemt hoe gemakkelijk boekhouden is, overbluft niet-ingewijden met zoveel mogelijk vaktermen. Het opschrijven in een grootboek noemen boekhouders «boeken». Regels die bij elkaar horen heten een «journaalpost». Journaalposten staan in een «journaal». juridisch advies brussel. Een journaal is een dagboek met gebeurtenissen en wetenswaardigheden
In gewone mensentaal schrijven boekhouders een dagboek van de financiële gebeurtenissen in een bedrijf. juridisch advies bij ontslag. In fraaie termen die voor een leek niet onmiddellijk te begrijpen zijn. NormaalVakterm Boek, SchriftGrootboek Schriftkleur (kleur heeft een betekenis) Journaal Opschrijven in schriftJournaalpost, boeken BezittingenActiva SchuldenPassiva Lange termijn bezitVaste activa Korte termijn bezitVlottende activa Moeilijk verkoopbaarIlliquide Gemakkelijk verkoopbaarLiquide Verkocht aan klantenOmzet Winst voor kostenBruto winst Het begin van boekhoudkennis start met het doorzien van de geheimtaal van boekhouders
De volgende uitdaging is te begrijpen wat het verschil is tussen links en rechts. Rond 1500 heeft de bedenker van dubbel boekhouden gekozen voor twee kolommen. De linker- en de rechterkolom. In onze geheimtaal noemen we de linker kolom «debet» en de rechter kolom «credit». Elke registratie schrijven we twee keer op.
Vandaar de term dubbel boekhouden. Beide kolommen moeten in totaal altijd gelijk aan elkaar zijn. Wat links staat, moet ook rechts staan - gratis juridisch advies huurrecht. De basisvorm van dubbel boekhouden is dan ook «debet» links en «credit» rechts. Voor de rechterkolom zetten we vaak het woord «aan». De basisregistratie is dan:Debet een omschrijving met een bedragAan Credit met dezelfde omschrijving en hetzelfde bedrag
Er zit geen diepere betekenis achter. Plus en min mag ook, maar dat maakt het minder inzichtelijk. Uitdaging twee is te begrijpen dat debet en credit niet meer betekent dan links en rechts. De derde uitdaging is de stapeling van abstracties te begrijpen. Door de stapelingen is het eindresultaat niet meer simpel te begrijpen.
Dit is niet in een paar woorden uit te leggen - gratis juridisch advies antwerpen kipdorp. Daarom zetten we hieronder de stapeling uiteen. De derde uitdaging is de eenvoud te zien in de opbouw van de boekhouding, te onthouden en toe te passen. De eerste abstractie die we tegenkomen in een boekhouding is « tijd». We kennen twee soorten tijd
Bijvoorbeeld nu, 1 maart en het begin van het jaar. De tweede tijdsoort is een periode, een tijdvak van 1 dag en 1 jaar, bijvoorbeeld vier weken, een maand en een kwartaal. Beide tijdsoort zijn af te leiden van de datum waarop een gebeurtenis plaatsvindt of de periode waarin de gebeurtenissen zich voordoen.
Elke regel in het grootboek begint daarom met een datum. Door beide tijdsoorten tegelijkertijd te gebruiken, kan de boekhouding het antwoord te geven op de vraag hoe groot het bezit is op een tijdstip is en hoeveel verdiend is over een gekozen periode - gratis juridisch advies mol. De datum maakt de boekhouding eenvoudiger, omdat tijdens het opschrijven van gegevens slechts één vraag beantwoord hoeft te worden: wanneer vond de gebeurtenis plaats? Aan de hand hiervan kunnen we vaststellen in welke periode de gebeurtenis valt
Het valt bijvoorbeeld buiten een maand, maar wel in een jaar. Hetzelfde geldt voor een moment (gratis juridisch advies echtscheiding). Hadden we op dat moment, bijvoorbeeld 1 juli, de auto al in ons bezit? De abstractie tijd maakt een onderscheid tussen het moment waarop de gebeurtenis plaatsvindt en de rapportage hierover, tussen het opschrijven in het grootboek en de overzichten die we later samenstellen
Een momentopname, een foto, presenteren we in twee kolommen. Links komen de bezittingen en rechts de schulden. De vakterm hiervoor is balans. De balansfoto laat zien hoeveel geld we bezitten door alle bezittingen op te tellen en de schulden hiervan af te trekken. De balans is te vergelijken met het waterpeil in een tank op een bepaald moment.
We schrijven bovenaan de opbrengsten en trekken de kosten in stapjes hiervan af. Wat overblijft onder de laatste streep is het resultaat. De vakterm voor dit rapport is resultatenrekening of verlies- en winstrekening. Uit de resultatenrekening blijkt hoe druk we het hebben gehad, hoeveel werk we hebben verzet (gratis juridisch advies lier). Hebben we bijvoorbeeld 10 telefoons verkocht of 1.000? Hoe groter de getallen, hoe drukker we het hebben gehad
De stroom in de boekhouding zijn de goederen en het geld die we nodig hebben om goederen aan de klanten te kunnen verkopen. Resultaten over een periode Verkocht aan klanten€ 987.654 Geleverde goederen€ 765.432 Winst voor kosten€ 222.222 Kosten€ 123.456 Winst€ 98.766 We spreken af dat een registratie, óf in de balans staat, óf in de resultatenrekening staat.
«Hebben» staat op de balans, «verbruiken» staat in de resultatenrekening. Naast de linker- en rechterkolom heeft het dubbel opschrijven in het grootboek als achtergrond dat we zowel het geld als de goederen vastleggen. We verkopen de goederen en krijgen hiervoor geld. Door de toename van het geld tegelijkertijd op te schrijven met de afname van de goederenhoeveelheid, kunnen we zorgen dat we voor alle goederen geld ontvangen.
De goederen schrijven we meestal op in geld omdat dit het tellen gemakkelijker maakt. Door het bedrag te delen door de prijs per stuk is immers het aantal altijd af te leiden. We hebben vier stroomvarianten: 1. We verkopen een artikel (gratis juridisch advies ieper). We ontvangen geld en geven een voorwerp weg. In abstracte termen een ingaande geldstroom en een uitgaande goederenstroom
We storten het contante geld op onze bankrekening. Zowel de ingaande als de uitgaande stroom is een geldstroom. 3. We wisselen een artikel om voor een versie met een andere kleur. Zowel de ingaande als uitgaande stroom is een goederenstroom. 4. We kopen een artikel. We betalen geld en krijgen een voorwerp terug.
In de boekhouding registreren we alle vier stroomvarianten. Alleen voor hele dure producten leggen we ook de aantallen vast. Dit is extra werk en voor goedkope producten teveel werk. gratis juridisch advies justitiehuis brugge. Soms hebben we zowel een geldstroom als een goederenstroom. We schrijven dan de gebeurtenis twee keer op, dus in totaal vier keer
De geheimtaal met bijvoorbeeld «activa» als woord voor bezit of «passiva» voor schuld; 2 (gratis juridisch advies online belgië). De schrijfvorm met de linker- en rechterkolom, in de geheimtaal debet en credit genoemd; 3. De tijdsoorten «tijdstip»en «periode», gepresenteerd in een balans en resultatenrekening; 4. De waardestroom van geld en goederen met vier verschillende stroomvarianten
Door de mix is het in het begin lastig om vast te stellen welke abstracties van toepassing zijn. De beginner ziet door de abstracties het bos niet meer. Door het eindresultaat terug te brengen naar de vier abstracties is snel en gemakkelijk inzicht te krijgen in de regels voor boekhouden.
De balans heeft een linker- en rechterkant. De resultatenrekening staat onder elkaar - juridisch advies mechelen. Waarom heeft de resultatenrekening ook niet een linker- en rechterkant? Dat doen boekhouders omdat betekenis van debet en credit op de resultatenrekening precies andersom is dan op de balans. OmschrijvingKolom links Kolom rechts AbstractieDebetCredit BalansBezitSchuld ResultatenrekeningVerliesWinst Op de balans staat in de linker kolom de bezittingen van een bedrijf, bijvoorbeeld gebouwen, voorraden en geld
Latest Posts
Welke Taken Vallen Onder Boekhouden?
Juridisch Advies Arbeidsovereenkomst
Juridisch Advies Belgie